Eredményes és összetartó csapatokat fejlesztünk!

[eureka]

Miért olyan nehéz jól visszajelezni a kollégáknak?

Nem ciki megtanulni a jó technikát, sőt!

2020. október 31. - [eureka]

Bármennyire is alap dolognak tűnik, visszajelzést adni egy kollégának, pláne egy vezetőnek nem is olyan könnyű dolog.

Van aki könnyen dicsér, de nehezen mond meg másoknak olyan dolgokat, amivel esetleg megbántja a másikat, és van, akinek pont az elismerés nem megy könnyen.

Számos cégnél a visszajelzési kultúra szintje kritikusnak mondható, mivel nincs tisztázva, mit is jelent a visszajelzés pontosan, illetve, hogy milyen formában érdemes azt megtenni. A vezetők sokszor úgy gondolják, adnak visszajelzést és nem értik, mi a munkavállaló problémája, miért érzi úgy, hogy nem kap. Sajnos még mindig sokan esnek abba a hibába, hogy csak a rosszul sikerült dolgokat jelzik vissza, míg elfelejtik elismerni a jó dolgokat, a kisebb sikereket megünnepelni.

eureka_blog_jol_visszajelezni.jpg

 

Arról persze a legtöbb vezető hallani sem akar, hogy részt vegyen egy gyors, lényegretörő oktatáson, ahol elsajátíthatná a technikát, amivel időt és energiát spórolhatna, miközben nőne a hatékonyság, hiszen ezzel elismerné, hogy valamihez nem tökéletesen ért, és a tökéletesség kifelé mutatása a legtöbb KKV vezetőnél még napjainkban is sok probléma forrása.

Továbbra is tartja magát az a tévhit, hogy ne dicsérjük túl sokat, pláne ne szembe a munkavállalót, mert még elbízza magát, így általában a negatív visszajelzések dominálnak a legtöbb vállalati kultúrában. Az meg, hogy teret adjunk annak, hogy a munkavállaló adjon visszajelzést a vezetőjének, sajnos még annál is kevesebb cégnél valósul meg.

Munkavállalóként a saját bőrömön is megtapasztaltam már nem is egyszer, hogy a vezetők mennyire nem tudatosak ezen a téren. Az egyik legextrémebb eset az volt, amikor a próbaidőm vége felé odaálltam a vezetőm elé és jeleztem, hogy szeretnék bármilyen visszajelzést kapni az addigi munkámmal kapcsolatban. Elkerekedett a szeme és csodálkozva válaszolta, hogy hiszen ő minden nap mosolygott rám, mikor találkoztunk... Nos kérem, nem is kell magyaráznom, hogy ez nem visszajelzés.

 

Lássuk akkor, mi számít jó visszajelzésnek:

 

Sok technika létezik, de mindegyiknek a lényege, hogy őszintén, konkrét dolgokra reflektálva, személyeskedés nélkül adjuk. Ez mindig két fél közötti interakció, szóval szóban vagy írásban is történhet, de persze mindenkit arra buzdítok, hogy szóban tegye meg, hiszen sokkal többet ér, mint egy email. A mai, digitális térbe szorult világban még fontosabbak a “személyes” interakciók, így inkább video meetingen szakítsunk rá pár percet, mint egy személytelen levélben. 

Ha negatív visszajelzést kell adnod, még inkább törekedj arra, hogy tárgyilagos maradj, hiszen nem az a cél, hogy elvegyük a munkatárs motivációját, hanem az, hogy tudja, min kéne javítania. Kiemelten figyeljünk arra is, hogy ez ne sértő, vagy bántó hangnemben történjen, mert akkor az üzenet valódi tartalma elveszik és célt téveszt.

Ne fukarkodjunk a dícséretekkel sem, hiszen nagyon jó motivációs eszköz lehet, ráadásul a fókuszt is a jó dolgokra irányítja.

Lehet, hogy páran hallottatok már a “Zöld toll” módszerről, melyet Tatiana Ivanko gyermekpszichológus dolgozott ki. Nem kell megijedni, nagyon egyszerű megoldás és felnőtteknél hasonló hatással bír, mint a gyermekeknél. A módszer lényege, hogy a szidás helyett a dicsérés eszközével él; a hiba helyett a sikeres megoldásokat keresési, és emeli ki, ezzel ösztönözve a pozitív tanulást. Ez egy szervezet fejlődésében is kiemelkedően ösztönző hatással bír, mely növeli a munkatársak önbecsülését, a megbecsültség érzését, ezzel növelve az elköteleződést.

Érdemes arra ösztönözni a munkatársakat is, hogy egymásnak is adjanak visszajelzést, ha a másik valamit jól csinál, vagy szeretnék, ha valamit máshogy csinálna a jövőben. Ha sikerül elsajátítani a technikát és beépíteni a szervezeti kultúrába, az hosszú távon növeli az együttműködés hatékonyságát is.

Az igazán bátor, feketeöves, haladni és tanulni vágyó vezetők pedig tovább tágítva a teret, bátorítsák munkatársaikat arra, hogy nekik is adjanak visszajelzést, így kialakítva egy egészséges, őszinte, kölcsönösségen alapuló, hatékonyan működő visszajelzési kultúrát. Ha a szervezetben dolgozók őszinte véleménye érezhetően számít, az támogatja a tiszta, hiteles, erőszakmentes kommunikációt és növeli a proaktivitást is, mely mind a munkavállalói élmény, mind pedig a cég sikeres jövője szempontjából fontos. 

A felvállalt, új nézőpontok nagy értéket képviselnek egy szervezet életében és az innovációban. Szélesítik a lehetőségeket és erősítik a vállalati kultúrát, ami hosszú távon a piaci sikereket is támogatja, miközben kiegyensúlyozottabb, elkötelezettebb munkavállalókat kapunk.

 

HA MINDEZEKEN TÚL ÚGY ÉRZED, HOGY NEKED VAGY A CSAPATODNAK PROFI TÁMOGATÁSRA LENNE SZÜKSÉGE, RÁNK SZÁMÍTHATSZ AZ ONLINE TÉRBEN IS! 

 

  dravai_gabriella_eureka_games.png

 Szerző: Drávai Gabi

EUREKA GAMES 

A bejegyzés trackback címe:

https://eureka.blog.hu/api/trackback/id/tr8516265480

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása