Szeretjük, furcsálljuk, ismerjük is, meg nem is. Sok cégvezető számára paradox szitokszó, mások szerint a dolgozó felé tanúsított legnagyobb bizalom jele. Van hogy a cég maga javasolja, és adódik olyan helyzet is, amikor mi magunk tennénk meg mindent azért, hogy így dolgozhassunk.
Rengeteg tévhit, lehetőség és kérdés lengi körül az otthonról dolgozás fogalmát, ami néhány napja a járványhelyzet miatt világszerte és itthon Magyarországon is az egyik fő munkavégzési opcióvá vált. Otthonunk, ami eddig főleg magánéletünk színtere volt, most egyszerre válik a munkahelyünkké, szociális kapcsolataink korlátozott helyszínévé és kreatív életterünkké, ez pedig számos konfliktussal és feszültséggel fog járni
Az Eureka Games csapatával régóta foglalkozunk a home office munkavégzés opció kérdéskörével, és a jelenlegi társadalmi helyzetben szeretnénk egy cikksorozatot az útjára indítani, hogy sok érintett számára nyújthassunk segítséget.
Hogyan tehetjük hatékonyabbá és élményszerűvé a otthonról dolgozás művészetét?
A home office-szal kapcsolatban számos félreértés van, de talán a legközismertebb, hogy: “otthonról bárki tud (könnyű) dolgozni”. A rideg valóság azonban az, hogy ez közel sem igaz, sőt, elenyésző azon emberek száma, akik az otthonukban is képesek olyan teljesítmény elérésére, mint a munkahelyükön. Az otthoni munka nem egyszerű, nem magától értetődő, számos “csapdája” van, amik azonban egy kis odafigyeléssel, néhány trükkel elkerülhetőek.
1. TUDATOS SZOKÁSRENDSZER KIALAKÍTÁSA AZ ELSŐ NAPOKBAN
Nem is gondolnánk elsőre, hogy apró, mindennapi szokásaink mennyire meghatároznak minket. Minden reggel a sarki pék, egy finom kávé a munkahelyi büfében a kollégákkal, a munkahelyi gépünk mellett kitett fényképre pillantás a munkaórák előtt… Ezek a pici ám annál fontosabb megszokások hiányként jelentkezhetnek az új élethelyzetben
A megváltozott körülményekhez azonban szerencsés most új szokásrendszert is kialakítunk, ez ugyanis ebben az első pár napban sorsdöntő jelentőségű lehet! Ez lesz a ’kályha’, ahhoz maradsz majd hű, vagy attól térsz majd el.
Fontos, hogy magunkban is tudatosítsuk választásainkat, ugyanis ebben a bizonytalan, sokváltozós helyzetben ezek hajlamosak “csak úgy” megtörténni az emberekkel. Így történhet, hogy az első otthon töltött napok rossz beidegződései később véletlenül szokásrendszerré alakulnak, mi pedig akaratlanul ezt vesszük majd alapul.
Könnyen kapja magát az ember azon, hogy 11-kor még javában pizsiben görgeti a facebookot, így minél hamarabb alakítunk ki számunkra hatékony tevékenységi alap pilléreket, annál hatékonyabb lesz az otthoni munkavégzés.
2. OTTHONI, SZEPARÁLT MUNKAHELY KIALAKÍTÁSA
Alapvetően a legtöbben nem arra rendezzük be az otthonunkat, hogy ott huzamosabb ideig munkavégzés történjen. Az otthon a feltöltődés helye, ahol olyan körülményeket teremtünk, ami a kényelmünket, ellazulásunkat, feltöltődésünket szolgálja. Ebbe a milliőbe egy munka tevékenységet integrálni könnyen olyan lehet, mint egy esztergapadot berakni a konyhába. Még nem munkahely, de már nem is otthon.
Javaslatom, hogy ne ott dolgozz ahol pihensz, ne az otthonod legyen a munkahelyed, hanem alakíts ki egy munkahelyet az otthonodban. Kicsi lakásban ez lehet egy külön íróasztal, vagy ideális esetben egy külön dolgozószoba / elszeparált sarok, de semmiképpen sem a mindennapos élettered. Segít, ha a kiválasztott rész 0-24-ben munkahely, és nem napszaktól függően nászi ágy vagy táblázatkezelő szerverpark.
3. ÖLTÖZZ FEL!
Amilyen egyszerű gondolat, pont annyira hatékony mechanizmus és szokás lehet. Persze megértjük, a legkönnyebb lenne pizsiben maradni egész nap, de bámulatos milyen sokban meghatározza az ember közérzetét a ruha. A munkánk minőségén, és közérzetünkön azonban nem segít, ha a home officeban valóban otthonosan érzi magát az ember.
Próbáld ki mennyit emel és javít a közérzeteden, ha reggel (akárcsak régebben a munkahelyre indulás előtt) kiválasztod az aznapi hangulatodhoz illő, kényelmes de csinos ruhákat. Természetesen nem kell elegánsnak lenned, a kényelem mellett azonban érdemes arra is gondolni, hogy egy esetleges skype konferencia beszélgetésen se kerüljünk kellemetlen szituációba.
4. SZIGORÚ IDŐGAZDÁLKODÁS
Mivel ezekben a napokban teljes napokat töltünk a négy fal között, teljesen más az idő észlelésünk, mint a munkahelyünkön, ahol átlagban sokkal többször nézünk az órára. Otthon sokkal könnyebb valamiben benne maradni (legyen az egy kávé megfőzése, vagy egy e-mail megírása), mint egy a munkavégzésre kitalált helyen.
Tapasztalatom szerint az időgazdálkodás (a dolgok egymásutánjának koordinálása) home office környezetben kulcsfontosságú, így biztosan nem folynak szét a percek az ujjaink között. Érdemes többféle időmenedzselő eszközt is kipróbálni, hogy megtaláljuk a számunkra legmegfelelőbbet. Ez történhet akár egy ébresztő segítségével is, hogy előre tudatosan ritmizáljuk pl. a szüneteket, ami főleg ülőmunka kapcsán egészségügyi szempontból is jelentős, vagy használhatjuk a Pomodoro-technikát.
5. TUDATOS MOBILIDŐ
Otthonról dolgozni elszigetelt élmény, főleg olyannak, aki egyébként open office környezet vagy tágas munkahelyi iroda után került ebbe a helyzetbe. Eltelik az a bizonyos első 3, az újdonság izgalmát tartogató nap és a negyediken ránk szakad a szociális éhség, a közösségünk, munkatársaink, megszokott külvilágunk utáni vágy. Nagyon sokan kapaszkodnak ilyenkor a közösségi hálóba és az azonnali szociális interakció kínáló appokba, hogy ezt instant csillapítsák.
A munkánk tekintetében azonban nagyon hatékonyság növelő ezeket az alkalmakat előre eltervezni. A sok ad-hoc 5 percből ugyanis a nap végére órák születnek, ha korlátlanul és zabolázatlanul hagyjuk a mindennapi mobilidőt - nem is beszélve a családunkra gyakorolt elszigetelő hatásától. Az időgazdálkodással megtervezett, tudatos közösségi jelenlét, és mobilhasználat perceket, vagy akár órákat spórolnak meg a hatékonyságunk javára.
6. APRÓ JÁTÉKOS TRÜKKÖK
Egyéni célok beállítása, eredményfal, és számos apró kis gamifikációs eszköz segíthet játékosabbá, élhetőbbé tenni a otthoni munkás hétköznapokat. A munka ugyanis nem kell hogy a játék ellentéte legyen, sőt nagyban oldhatja a mindennapi stresszt és az új helyzet által generált számos feszültséget, ha játékos elemekkel pihentetjük, relaxáljuk és fejlesztjük az elménket.
Ez lehet egy társasjáték, vagy akár a munkánkba bevezetett gamifikált (játékosított) eszköz, mely észrevétlenül segít az új szokások bevezetésében, a kapcsolattartásban vagy éppen (bármennyire is furcsán hangozhat) a közösség építésben.
Társasjátékkal a jobb kommunikációért
7. SZUPERVÍZIÓ, VENTILLÁCIÓ
Amikor eltelik az első 1-2 hét, erősen javasolt szupervíziót tartani hasonlóan otthonról dolgozó kollégákkal, élményeket cserélni, akár skype-on, akár élőszóban telefonon, akár videóval is kiegészítve a beszélgetést a még személyesebb élményért. Érdemes végiggondolni, hogy mi működött nálunk és mi vált be, illetve tapasztalataink cseréje után felülvizsgálni a hatékonyságot növelő és csökkentő tényezőket.
Javaslom továbbá egy munkacélok/tevékenységek lista elkészítését 5 elért eredmény és 5 fejlesztendő terület oszloppal. Könnyen lehet, hogy bizonyos idő elteltével a home office élmény teljesen mást jelent majd számunkra, mint az elején, ezért fontos időközönként megállni és lehetőleg külső segítséggel, kívülről ránézni az otthoni munkánkra. A “nem vagyok egyedül” érzése és a kollégákkal, sorstársakkal való egyeztetés ebben a tekintetben egy falat kenyérrel ér fel.
A Home Office cikksorozatunk hamarosan folytatódik, hasznos tippekkel és szakmai segítségnyújtással állunk rendelkezésetekre. Ha úgy érzed jól jönne némi kezdő iránymutatás és támogatás, vagy csak szívesen beszélgetnél az új helyzetről szakképzett coach kollégáinkkal, keress bennünket bizalommal!
Szerző: Győri Zoltán