Mindenkinek a fejében él egy kép arról, hogy milyen főnöknek örülne a legjobban. Az egyéni preferenciák között, azonban megbújik néhány olyan jellemző, ami közös a hosszú távon sikeres vezetőkben. Sokat hallunk például az olyan skillek fontosságáról, mint a határozott iránymutatás, átgondolt feladat elosztás vagy a stratégiai gondolkodás, de erős talaj nélkül ezek a készségek sem tudnak igazán kinyílni. Akkor tudnak gyökeret ereszteni, ha kiállják a hitelesség próbáját, amihez a kulcs nem más, mint az önismeret. De mégis miért esik ilyen sok szó mostanában az önismeretről, és miért érdemes energiát fordítani a belső munkára vezetőként?
Game Changers Podcastunk legújabb epizódjában Gazsi Zoltán, az Eisberg Hungary Kft. cégvezetője osztotta meg gondolatait a vezetői pozíció körüli kérdésekről, több évtizedes tapasztalatait alapul véve! Blogcikkünkben az adás alapján olvashattok egy kis ízelítőt!
Önazonosság, mint alap = hiteles élmény
Ha valaki vezetőként beleteszi a munkát, és nem fél mélyebbre ásni az önismeretében, egy jól kalibrált iránytűvel fog tudni a vállalata hajókormánya mellé állni. Az önismereti munka hatására könnyedebbé válik a tisztább célok kijelölése és a következetesebb döntéshozatal is. Egy régebbi kutatás eredményei is azt mutatják, hogy a munkavállalók számára is fontos, hogy a főnöküket önazonosnak lássák: akik hitelesebb vezetőről számoltak be a munkájukkal kapcsolatos attitűdjükről és általános közérzetükről is pozitívabban nyilatkoztak.
Gazsi Zoltán is egy ilyen belső utat járt be, amikor úgy döntött az Eisberg Hungary Kft. ügyvezetői pozícióját otthagyva felveszi a cégvezető szerepet. Felismerte, hogy most már másban tudja hitelesen képviselni a cégét, mint vezető, és azóta is ebben a szellemben osztja meg összegyűjtött tudását:
„Az lett a fókuszban, hogy miként tudom átadni másoknak a tapasztalataimat podcastok-on keresztül, interjúkon keresztül, vagy épp kerekasztali beszélgetésekben. Hogy arra biztassak mindenkit, hogy akkor tud hiteles lenni, ha meg tudja tartani az egyéni stílusát! Én hiszek abban, hogy ezt megérzik a dolgozók. Mert, ha valaki hitelesen vezet, akkor nagyon sokféle rendszert át tud látni, vagy nagyon sokféle rendszerben tud jól működni.”
Kamu szagú rendszerek vs. élő hálózatok
Mindenkinek ismerősek a cégek bejáratánál elhelyezett transzparensek, amik motiváló szövegekkel és mosolygós kollégákkal hirdetik a képviselt értékeket. Amikor azonban a hangzatos szlogenek csupán díszítőelemek maradnak, ha az ügyfelek nem is mindig, a kollégák azonnal felismerik. Mivel a céges értékekben a vezető saját magát is képviseli, ha ezeket félvállról veszi, hamar visszatetszést kelthet. Ezért fontos, hogy az értékeket átgondolt, közösen megnevezett és elfogadott szempontok mentén válasszuk meg – vagy gondoljuk újra -, hogy azok mögé teljes vállszélességgel tudjunk beállni.
„Ha nem egóból csinálod, hanem egy rendszerben gondolkozol, ahol egy informális hálózat részei vagyunk mindannyian, mindenkinek megvan a maga fontos szerepe és nem a hierarchiát nézed, akkor nem okoz problémát mindenkihez ugyanazok az értékek mentén viszonyulni!” – osztotta meg gondolatait Gazsi Zoltán.
Ugyanis a valóságban a fontos pillanatokat vezetőként sokszor pont a kávé melletti beszélgetések, spontán ötletelések vagy akár egyet nem értések adják. Egy jó vezető ezeket a láthatatlan szálakat is érzékeli – és részt vesz bennük, nem csak irányítja őket.
A gépet elég irányítani, az embert megérteni kell!
Egy vezérlőpultnál elég, ha tudjuk a helyes parancsokat és utasításokat, és bár sokszor a munkahelyen is szoktuk használni a ’jól olajozott gépezet kifejezést’, ott egy sokkal organikusabb és érzékenyebb rendszerrel dolgozunk. Gazsi Zoltán is úgy látja, hogy vezetőként az emberekkel való közös munkára ráérezni nem egyszerű feladat:
„Szerintem sokkal nehezebb megtanulni emberek kezelését, mint egy számítógépét. Tehát az, hogy egy PC vezérelt csomagoló gépet jól tudjon kezelni az egy egyszerű dolog, mert betanítod pár hét alatt és meg fogja tanulni. Az, hogy emberekkel konfliktusokat, hogy tud kezelni, hogy a visszajelző kultúrát hogy építi ki, hogy épít bizalmat, na ez a bonyolult.”
Mert végső soron a hitelesség nem a pozícióból fakad, hanem abból, hogy képesek vagyunk azt felelősséggel és tudatosan vállalni, úgy hogy közben megőrizzük saját integritásunkat is.
Ha szeretnél többet megtudni a témáról hallgasd meg Game Changers Podcastunk Gazsi Zoltánnal, az Eisberg Hungary Kft. cégvezetőjével készült adásunkat!