Végtelen hosszúra nyúlnak a munkahelyi megbeszélések? A főnök megint órák óta a saját élményeiről mesél a lényeges információk helyett? A munkahelyünkön gyakran élhetünk meg hasonló szituációkat, így a céges prezentációk hatékonyságának érdekében ma egy olyan technikát szeretnénk bemutatni, amit népszerűsége ellenére itthon sokan még nem ismernek.
20x20
A PechaKucha (ejtsd: petya kutya) egy modern, hatékony, friss prezentációs technika, mellyel előadásodat innovatív módon vezetheted le anélkül, hogy a hallgatók elunnák a diákhoz kapcsolódó magyarázatokat. A szó maga japánul csevegést jelent, lényege pedig, hogy a bemutató alatt 20 diáról, egyesével 20 másodpercig beszél az előadó, így öntve tömör, fókuszált formába a mondanivalóját.
Mi hívta életre a PechaKuchát? Hát az, hogy az emberek túl sokat beszélnek!
Az alapgondolat Astrid Klein és Mark Dytham fejéből pattant ki, akik 2003-ban megelégelték építész kollégáik végeláthatatlan, anekdotákba fulladó értekezéseit a saját terveikről. A “PowerPoint általi halál” elkerülésére szánt ötletüket azután a világ minden táján lelkesen fogadták az üzleti életben, és az ötletből önálló rendezvénysorozat is kinőtt: a szórakoztató PechaKucha esteket már Magyarországon is megrendezik.
De miért éppen 20 másodperc? Számtalan kutatás vizsgálta ugyanis, hogy meddig tartható fenn egy átlagos hallgatóság figyelme: átlagosan 20 másodpercet követően kezdtek gondolatban is elkalandozni. Így a feszes forma éberen tartja a figyelmet, felkelti a kíváncsiságot és fenntartja az izgalmat. Emellett még egy áldásos hatása van - 20 másodperc nem elég arra, hogy tömör szövegeket olvassunk a diákon, ezért a hallgatóság arra fog figyelni, mit mond az előadó, nem arra, hogy mi szerepel a kivetítésen.
Rövidsége okán ez a forma igazán alkalmas beszélgetés-, vagy vitaindító, témafelvető előadáshoz is, illetve kiemelten javasolt az alkalmazása a céges megbeszéléseken, konferenciákon. A lényegretörő fogalmazás, és diákkal haladó gondolati felvezetés könnyedebben fogyaszthatóvá teszi a prezentáció tudásanyagát. Emellett azonban fontos megjegyezni, hogy hossza miatt nem igazán ad lehetőséget az adott témában való elmélyülésre.
Hogyan alkalmazzuk?
Hogy a terjengős, részletekben elvesző kollégák számára is támaszt nyújthasson ez a forma, érdemes a diákat 20 másodpercenkénti automatikus továbblépésre állítani, így a prezentáló kénytelen a beszédében is feszesen a diákat követve haladni. Ez a fajta előadásmód természetesen éppen a kontrolláltsága miatt alapos felkészülést igényel, hiszen a téma mélyebb körbejárására helyett itt inkább az érdeklődést felkeltő részleteket érdemes kiemelni. Mindazonáltal egy-egy látványos vagy éppen humoros diával önmagában is kellő információt adhatunk át, így a PechaKucha esetében biztosan nem lesz száraz, unalmas az előadásunk.
Ez az eszköz ráadásul jó lehetőséget ad arra is, hogy a saját előadó készségünket és koncentráltságunkat fejlesszük. A begyakorolt mondatok ugyanis önmagukban nem állnak meg, azokat rövidségük ellenére is hatásosan kell előadni, vagy akár improvizált elemekkel bővíteni a mondanivalónkat, hogy az átadni kívánt információk valóban meg is maradjanak a hallgatók fejében.
Tipp: A rövid magyarázatok mellé remekül beépíthetőek személyes történetek, melyek segítik a befogadók érzelmi bevonódását és szimpátiát ébresztenek az előadó személye iránt.
Érdemes a diákat is megfelelően megtervezni. Lejárt ugyanis a tömött szövegek kora! A dinamikus váltások miatt felesleges a diákra felírni vagy felvázolni a mondanivalónk lényegét, helyette használjunk erőteljes vizuális elemeket: egy-egy szót hatalmas betűtípussal, egy humoros képet, egy kifejező ábrát. Így a kivetítés sem válik a figyelmet megosztó eszközzé, hanem a prezentáció és az előadó mankóját fogja képezni.
A PechaKucha, bár nem interaktív előadás forma, a maga 6 perc 40 másodpercével remek, hatékony eszköz lehet arra, hogy a mondanivalónkat meghatározott mederbe terelve fegyelmezetten, mégis az érdeklődést fenntartva beszélhessünk a témánkról. Próbáld ki te is, csempéssz egy kis játékosságot az unalmas prezentációkba, és figyeld meg, hogyan pezsdül fel a közönséged.
EGY JÓ PREZENTÁCIÓ A HATÉKONY MUNKA MEGALAPOZÓJA LEHET. HA SZERETNÉD, HOGY A MUNKAHELYED NE CSAK AZ A TÉR LEGYEN, AHOVÁ DOLGOZNI KELL BEJÁRNOD, HANEM AZ, AHOL ÉRTELMET ÉS MEGERŐSÍTÉST TALÁLSZ A MUNKÁDBAN, NÉZZ KÖRÜL WEBOLDALUNKON!
Szerző: Győri- Nádai Réka
fotó: Freepik - jogtiszta tartalom