Milyen változásokat hoz a koronavírust követő időszak a munkavállalók és a dolgozó csapatok életében? Milyen tényezők változnak meg a munkaszervezés világában és milyen kihívásokkal kell szembenéznünk?
Ezeket a kérdéseket és a lehetséges válaszokat jártuk körbe vendégünkkel, Istók Nikolett HR szakmai újságíróval (Profession.hu), fejlesztő trénerrel és business coachcsal (Mindsetup).
RETURN 2020 © tanulmány letöltése
A hirtelen jött változások és az ebből fakadó bizonytalanság komoly hatást gyakorolt a szervezetek egészségére. A menedzsment negatív előrejelzése, a félelmek beigazolódása, bizonyos területeken a vártnál is rosszabb eredmények és hatások jelentkeztek.
A koronavírus-járvány munkavégzésre gyakorolt hatásai iránti félelem:
Munkatársi stressz | 80% |
Időgazdálkodási problémák | 75% |
Kommunikációs, kapcsolattartási problémák | 65% |
Motivációs problémák | 50% |
Hatékonyság visszaesése | kevesebb, mint 50% |
2020. május végétől Magyarországon hivatalosan és érezhetően is ellaposodott a járványgörbe. Ez nem jelent azonnali és hiánytalan visszatérést a korábbi kerékvágásba. A munkahelyek és irodák nyitása fokozatos, a munkáltatók óvatosak a járványügyi statisztikákkal, a szakértők felhívják a figyelmet a védekezés fontosságára.
Mi következik ebből? Az említett negatív faktorok kihatnak a “fellendülés” időszakára is. Azok a szervezetek, akik a hosszú (várhatóan több hónapos, de akár éves) átmeneti időszakban nem fordítanak kiemelt figyelmet a munkavállalói jóllét egészségügyi és pszichés oldalára, hátrányból indulnak az újra feléledő piaci versenyben.
A koronavírus-járvány hatása tehát nemcsak egy azonnali, statikus bénultsági állapotot okoz, hanem évekre elnyúló kockázatot jelent.
5 legnagyobb kihívás a „visszatérés” során
Istók Nikolett felhívta rá a figyelmet, hogy a rövid, de súlyos következményekkel járó gazdasági leállást követően egy új korszak köszönt a szervezetekre és vezetőikre, akiknek új típusú kihívásokkal kell szembenézniük. A lehetőség és az idő most adott a felkészülésre, de a verseny könyörtelen: aki most lemarad, talán sosem tud már teljesen talpra állni.
A kihívások egy része teljesen újkeletű, míg mások már korábban begyűrűztek a munkavégzés világába, de igazán elterjedtekké csak ezt követően fognak válni.
1. Szervezeti / működési rugalmasság
Ti készen álltok a visszatérésre? Van már stratégiátok a munkaerő reaktiválására?
2. Gyors és távoli toborzás
Eddig ódzkodtál az online eszközöktől? Itt az idő, hogy kiismerd magad rajtuk, mert a versenytársaid többsége már használja őket!
3. Növekvő konfliktushelyzetek a szervezeten belül
A bizonytalanság stresszt okoz, ami pedig konfliktusokhoz vezet. Milyen a munkatársak mentális, és lelki állapota?
4. Munkavállalói motiváció és produktivitás
Most szükség lesz arra, hogy csak kicsit, de gyakran tekerj a kormányon! Jó vagy visszajelzésből?
5. Kereskedelmi reziliencia
Ti monitoroztátok a piacotokat? Pontosan tudjátok, hogy változtak meg a fogyasztóitok szokásai?
Azok a szervezetek fognak tehát kiemelkedően teljesíteni, akik ki tudják alakítani az úgynevezett magasan teljesítő csapatokat (HPT – High Performing Teams).
DE MITŐL IS VÁLIK EGY CSAPAT JÓL SZERVEZETTÉ ÉS FELKÉSZÜLTTÉ?
A választ, továbbá a fenti 5 pont kifejtését egy tanulmányban részletezzük tovább. A tanulmányt az alábbi linkre kattintva ingyenesen letöltheted: