Az új generációk munkaerőpiacra való belépésével mindig újabb működésmódok és háttérmotivációk jelennek meg, amik a közös munkát illetően újabb kihívásokat is hoznak magukkal - ez a Z generáció esetében sincs másképpen. Már korábbi cikkeinkben a többi generációval való közös munka és az integrációs dilemmákkal kapcsolatban foglalkoztunk a Z generációval, viszont még mindig vannak olyan kérdések, tévhitek, amiket érdemes tisztázni a súrlódásmentes és eredményesebb együttműködés érdekében!
Vajon tényleg nem várhatunk tőlük elköteleződést hosszú távon, vagy csak más megközelítésre van szükség? Milyen új perspektívákat hoznak be a munkahelyre, ha motivációra vagy visszajelzésre kerül sor? Ezeknek a kérdéseknek a mentén osztotta meg gondolatait Stumpf Kata, a Konnekt Egyesület vezetője és társalapítója Game Changers Podcastunk legújabb epizódjában!
Más ritmus, más motiváció – Elköteleződés a Z generációban
A Gallup kutatása szerint a Z generáció valóban másképp áll az elköteleződéshez: a felmérések alapján 54%-uk tartozik a kevésbé elkötelezett kategóriába, ami magasabb arány, mint az idősebb generációk esetében. Ugyanakkor fontos látni, hogy az aktív elutasítás, vagyis a „csak letudom a munkát” hozzáállás kevésbé jellemző rájuk.
Ez azt mutatja, hogy nem feltétlenül az elköteleződéssel van probléma – inkább arról van szó, hogy a Z-generáció másként viszonyul a munkához. Azt látjuk, hogy jobban képesek meghúzni a határt a munka és a magánélet között, ami hosszú távon akár kiegyensúlyozottabb munkavégzést is eredményezhet. Ez persze nem jelenti azt, hogy ne lenne fontos alkalmazkodniuk a munkahelyi szabályokhoz – de ők még egy tanulási folyamat elején vannak, és az összecsiszolódáshoz nekünk is érdemes lehet figyelembe venni ők honnan töltik fel a motivációs raktárukat. Stumpf Kata 3 fő szempontot emel ki, ami igazán ösztönzőleg hat a fiatal generáció esetében:
„Az egyik az az, hogy a misszióval nagyon erősen tudnak azonosulni, a másik a közösségnek a fontossága, a harmadik pedig a személyes fejlődés. És nagyon érdekes, hogyha látsz mondjuk céges kutatásokat arra, hogy mi fontos a Z-generációnak, akkor ez a három ott is nagyon szépen megjelenik!”
Hogyan teremtsünk valódi motivációt?
Ha elméletben tudjuk is milyen aspektusokra lehet érdemes nagyobb hangsúlyt fektetni, még mindig kérdés, hogyan tudjuk ezeket az értékeket – a missziót, közösséget és egyéni fejlődést – a munkavégzésbe beleszőni. Stumpf Kata úgy látja, hogy a Z-generációnak az a fontos, hogy ezek ne csak különleges eseményekkor kerüljenek elő, hanem végig kísérjék a mindennapi, elsőre akár monotonnak tűnő munkákat is.
„Felteszem magamnak a kérdést, segítem őt abban, hogy a misszióval azonosuljon, segítettem-e őt abban, hogy a közösségben jól legyen? Mert ugye ez is nagyon fontos, hogy bár szervezzük a rengeteg közösségi programot, de valójában figyelünk-e arra, hogy tud-e a közösségben jól kapcsolódni, vagy csak rengeteg program van, amire el lehet menni, de úgy igazi valódi beszélgetés nincsen. A harmadik pedig az, hogy a személyes fejlődését hogyan segíthetem a mindennapokban, nem csak az óriási tréning napokon és sorozatokon, amiből van 1-2 egy évben mondjuk.”- fejti ki Stumpf Kata gondolatait.
Bár triviálisnak tűnhet, de ezeken kívül még van egy lényeges szempont, ami a fiatal munkavállalók elköteleződését illetően kulcsfontosságú: hogy felnőttként kezeljük őket! Ha engedjük, hogy legyen beleszólásuk döntésekbe, ha ráláthatnak a munkafolyamatok nagyobb összefüggéseire és, ha valóban azt érzik, hogy érdemes megosztaniuk véleményüket, akkor nemcsak jobban fognak teljesíteni, de elhivatottabbak is lehetnek munkájukban.
Visszajelezni, de hogyan?
A rendszeres és következetes visszajelzés, csak úgy mint az Y-, X- vagy a Baby Boomer generáció esetében a Z-generációs munkavállalóknál is legalább ugyanannyira lényeges. Viszont míg egy idősebb kolléga a strukturáltabb vagy formálisabb feedbacket részesíti előnyben, addig egy Z-generációs számára egy vezetői visszajelzés más köntösbe bújtatva tud igazán hatni. Stumpf Kata, Y-generációs vezetőként úgy látja, hogy hiába nyúlna az ember már tanult visszajelzési technikák felé, a fiatal generációt megkérdezve, másmilyen igények merülnek fel.
„Én is sokszor elkezdek ebben szorongani, hogy ezt a szituációt jól szeretném visszajelezni neki. Viszont Z generációs munkavállalónk meg azt mondja, hogy ’Dehát Kata nekem az tök jó visszajelzés volt, amikor oda írtad a posztom alá, hogy szuper volt és még egy szívecskét is rá raktál’. Neki a mindennapokban ez ezek jönnek fel a fejében, mint visszajelzés.” – összegzi Stumpf Kata mondanivalóját.
Ha őszinte és egyenes feedback-et adunk, legyen az építő kritika vagy dicséret, sokkal előbb célba találunk vele mintha, hosszú, szertartásos körítéssel próbálkoznánk. Így biztosak lehetünk benne, hogy munkájukba is be tudják építeni, de felesleges stresszt sem okozunk vele!
Érdekel még miről beszélgettünk Stumpf Katával, a Konnekt Egyesület vezetőjével és társalapítójával? Hallgasd meg a kapcsolódó Game Changers Podcast epizódot itt!